جمعه 27 مرداد 1396

سطوح برنامه درسی از دیدگاه کلاین

   نوشته شده توسط: ab azizi    

سطوح برنامه درسی  از دیدگاه کلاین

 فرانسیس کلاین  در کتاب خود با عنوان «یك چارچوب مفهومی برای تصمیم گیری برنامه درسی » الگوی مطالعه ی آموزش مدرسه ای را به عنوان یك راهنمای تحقیقاتی مطرح می كند و در این الگو، سه بعد اساسی شامل سطوح برنامه درسی، عناصر و متغیرهای برنامه درسی، و عوامل كیفی را مطرح می كند(فتحی ، ۱۳۸۶ ، ص ۱۵ ) كلاین ۷ سطح از برنامه درسی را نام می برد كه عبارتند از:

برنامه ی درسی آرمانی یا آكادمیك

برنامه ی درسی اجتماعی

برنامه ی درسی رسمی

برنامه ی درسی نهادی

برنامه ی درسی آموزشی

برنامه ی درسی اجرایی

و برنامه ی درسی تجربه شده .

§        منظور از برنامه ی درسی آكادمیك یا آرمانی، برنامه درسی است كه صاحبنظران علمی آن را مد نظرقرار می دهند و در تصمیم گیری مرتبط با آن ها، ایفاء نقش می نمایند.

 

§        برنامه ی درسی اجتماعی، بیانگر برنامه ای است كه جامعه شامل مردم، نمایندگان مردم، مؤسسات و نهادهای اجتماعی و غیره در آن ایفای نقش می كنند.

 

§        برنامه ی درسی رسمی، محدود به نهادها و سازمان های رسمی بوده و مستقیماً درگیر آموزش می باشد.  نهادهای رسمی مانند، انجمن های معلمان و مدیران می باشد.

 

§        برنامه درسی نهادی، برنامه ی درسی است كه در سطح مدرسه پذیرفته شده و به اجرا در می آید و عوامل  مؤثر بر آن نیروهای موجود در سطح مدرسه میباشند.

 

§        برنامه ی درسی آموزشی، چیزی است كه معلم بدان امید دارد، ارزش قائل است و می خواهد كه به فراگیران خود بیاموزد. این برنامه ی درسی اجرایی تر و مشخص تر است و تصمیم گیری در این سطح اصولاً به عهده ی معلم است.

 

§        برنامه ی درسی اجرایی، حاصل مشاهدات و ثبت و ضبط كلیه ی فرایندهای تعاملی در حین اجرای برنامه درسی در كلاس درس است. آنچه در كلاس درس در عمل اجرا میشود، ارتباط متقابل معلم و فراگیر نشان  دهنده ی برنامه درسی اجرایی است كه با توجه به مسائلی كه حین آموزش وبه طور ناگهانی می تواند رخ دهد، ممكن است با برنامه درسی آموزشی انطباق كامل نداشته باشد.

 برنامه درسی تجربی، به تجربیات یادگیرندگان از طرح های از پیش تعیین شده و تعامل های حاصل از كلاس درس اشاره می كند. هر دانش آموز بر مبنای علائق، ارزش ها، توانمندی ها و تجارب قبلی خود نسبت به مطالب  ارائه شده عكس العمل نشان می دهد و دست به انتخاب می زند و برنامه درسی منحصر به فرد خود را خواهد داشت .(فتحی، ۱۳۸۶، ص۱۷).

منبع:

فتحی واجارگاه، كوروش. ( 1386 ). برنامه درسی به سوی هویت های جدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. جلداول، تهراننشر آییژ.

برای عضویت در کانال تلگرام و دریافت مطالب جالب به لینک زیر مراجعه فرمائید.

کانال تلگرام

 

 

 


How do you get Achilles tendonitis?
چهارشنبه 22 شهریور 1396 12:14 ب.ظ
You are so awesome! I do not suppose I've truly read through a single thing like this before.

So good to discover someone with some genuine thoughts on this issue.
Seriously.. many thanks for starting this up. This web
site is one thing that is needed on the
web, someone with a bit of originality!
How long does Achilles tendonitis last for?
یکشنبه 12 شهریور 1396 08:36 ب.ظ
I am in fact pleased to read this webpage posts which
includes lots of helpful facts, thanks for providing
such statistics.
How can we increase our height?
چهارشنبه 8 شهریور 1396 09:43 ق.ظ
It's not my first time to visit this website, i am browsing this web site dailly
and obtain good data from here every day.
What causes burning pain in Achilles tendon?
شنبه 4 شهریور 1396 10:42 ق.ظ
Hiya! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
My blog looks weird when viewing from my iphone. I'm trying to
find a theme or plugin that might be able to resolve this problem.
If you have any recommendations, please share. Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر